Typy opon i analiza ich zużycia

Opony mają ograniczony czas eksploatacji. Należałoby wiedzieć jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazy samochodem i nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, kiedy wielkość bieżnika osiąga wartość jednego oraz sześć dziesiątej milimetra. Na ogół informacja ta ulokowane jest na oponie, ponieważ co poniektóre modele mogą mieć inne wartości. Z pewnością opony off-road nie nadają się także do użytkowania, gdy widoczne są na niej uszkodzenia. Także oraz stare towary nie muszą być już stosowane. 

Mimo posiadania bieżnika w właściwym stanie, upływ czasu przekształca strukturę ogumienia. W wyniku tego opona ma prawo być już kłopotliwa w trakcie użycia. W teorii opona jest oryginalna gdy nie przekracza trzech lat. W praktyce jednakże w samochodach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi szczegółami jakie wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon lub deformacja drutówki. Należałoby jednak nie dokonywać oceny osobiście oraz zwrócić się z tym do warsztatu automobilowego.

Poziom zużycia bieżnika a bezpieczeństwo eksploatacji samochodu

Kiepski stan bieżnika jakikolwiek kierowca na pewno zauważy podczas jazdy w kłopotliwych warunkach atmosferycznych. Kiedy powierzchnia jest mokra lub ewentualnie oblodzona, przestrzeń koła stykająca się z podłożem reaguje o dużo gorzej niż w wypadku gdy jest to opona prekursorska bez uszkodzeń. Im większe jest starcie bieżnika, tym mniejsza przyczepność opony. Płytka struktura ma o wiele więcej problemów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z prędką jazdą lub słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza ryzyko wystąpienia poślizgu. Wyłącznie głęboki bieżnik umie prędko osuszać opony i zapobiec potencjalnym utrudnieniom. 

Są rozmaite stopnie zużycia opon. Na ogół napotykane, bazuje na równomiernym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest także najswobodniej zanotować, aniżeli kiedy ma to miejsce w przypadku niesymetrycznego ścierania. Wtenczas jedna część bieżnika zużywa się szybciej, co także nie jest pomyślne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim rodzajem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wtenczas kiedy w centralnej części bieżnik jest wyższy aniżeli na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj opony!

Opony trzeba traktować jak jakikolwiek zakupiony w sklepie produkt. Jeżeli zauważalne są na nich jakieś deformacje lub wady fabryczne, trzeba zareklamować je w miejscu kupna. Nie zauważenie ich oraz dalsze eksploatowanie nie jest wskazane. Bywa także że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, oraz tak jak przedstawia je producent. Nie jest to jednak gwarancją nie wybrakowanego towaru. W trakcie jazdy opony są w stanie ulec odkształceniu lub też pojawić się na nich nabrzmienia. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *